23 Eylül 2020 Çarşamba

ispanyada_madridde_gebelik_dogum_pandemi
La Paz hastanesinin dıştan görünümü. İnce uzun bina doğum kısmı. (Foto: flickr/M.Peinado)

Uzun bir aradan sonra tekrar karşınızdayım :)

Bu kez sizleri İspanya’da, Madrid’de doğum hakkında bilgilendirmek istiyorum. İlk çocuğumu Finlandiya’da doğurmuştum. Oradaki şartlar hakkındaki yazılarıma şu bağlantılardan ulaşabilirsiniz:

Finlandiya’da sağlık sistemi

Finlandiya’da gebelik ve doğum

Finlandiya’nın meşhur annelik paketi

İkinci çocuğum ise Madrid’de doğdu. Açıkçası pandemi sürecinde (bkz. covid-19) doğduğu için şartlar biraz değişikliğe uğradı ama ben bu yazımda genel olarak hamilelik ve doğumla ilgili bilgiler paylaşacağım. Gelecek hafta yayınlayacağım ek yazıdaysa pandemi sürecinde doğumdan bahsedeceğim.

Öncelikle bu doğum sürecinin Madrid’deki sağlık sistemini kapsadığını belirtmemde yarar var; çünkü bildiğiniz üzere İspanya’daki diğer özerk bölgelerin (Katalan ve Bask bölgeleri gibi) kendi sağlık sistemleri var. Anlatacaklarım oralarda değişiklik gösteriyor olabilir.

Doğumunuzu planlarken özel bir hastane/jinekolog ya da devlet hastanesi seçebilirsiniz. Bana devlet hastanesi mantıklı gözüktü. Madrid’deki çoğu kişi doğumunu devlet hastanesinde yapıyor ve özel hastane seçme durumunda doğum sonrası hastanede geçirilen sürede bütün ihtiyaçlarımızı kendimizin götürmesi/karşılaması gerektiğini okumuştum. O kadar para verip bir de ekstraları düşünmek bana mantıklı gelmedi.

Bu arada Madrid’de ikamet ediyorsanız büyük ihtimalle devlet sağlık sistemine de bağlısınızdır diye düşünüyorum; ancak bağlı değilseniz öncelikle sisteme kaydolmayı unutmayın. Sisteme kayıt olmak için NIE kimlik numarasına ihtiyacınız olacak. Henüz kimlik numaranız yoksa ve nasıl çıkartıldığını merak ediyorsanız, sizi şöyle alayım: Madrid’de NIE başvurusu nasıl yapılır?

Hamile olduğumu düşündüğüm zaman bağlı bulduğum sağlık ocağıyla irtibata geçtim; bana aile hekimimden randevu almam gerektiği söylendi; böylece aile hekimine gittim. O da bana birkaç soru sorarak hamilelik durumumu teyit etti ve beni bir kadın doğum uzmanına yönlendirdi.

Hamileliğiniz boyunca birbirinin alt kategorileri olan üç branştan uzmanlarla muhatap olacaksınız: Ebe, kadın doğum uzmanı ve jinekolog. Kadın doğum uzmanları adı üstünde doğrudan doğumla ilgilenen jinekologlar; jinekolog ise genel olarak her türlü kadın sağlığı sorunu hakkında size yardımcı olabilecek kişi. Madrid’de ebeye gitmeniz şart değil; ama öneriliyor. Finlandiya’da da ebelerle haşır neşir olduğum için gitmeye karar verdim; aklınızdaki ufak tefek soruları sorabiliyorsunuz. Eğer gitmeyi seçerseniz en çok ebeyle randevunuz olacak. Erkek ebelerle de karşılaşabilirsiniz, şaşırmayın :) Ebeler genellikle İngilizce bilmiyor, o yüzden İspanyolca anlıyor/konuşuyor olmanız ya da yanınızda dili bilen biriyle gitmenizde yarar var. Ben çat pat konuştuğum için fazla sorun olmadı. Kadın doğum uzmanları ve jinekologlar genel olarak İngilizce biliyor ve konuşuyorlardı; ancak arada sırada ukalasına bir iki tanesine de denk gelmedim değil. Neden İspanyolca konuşmadığım hakkında beni azarlayan da oldu; önce Türkçe dışında dil bilmiyorum sanıp pis pis bakarken İngilizce, Fransızca vs bildiğimi görüp karşımdaki tavrını 180 derece değiştiren de… Kısacası en başta tam bir “göçmen gelmiş, bi’ de çocuk yapıyor,” görüşüyle karşılaşırken, karşılarındakinin eğitimli bir kişi olduğunu görünce “ay ayıp ettik galiba,”ya dönebiliyor tavırları. İyi derecede İspanyolca konuşuyorsanız bir sorunla karşılaşacağınızı düşünmüyorum.

Gelelim kontrollerin sıklığına. Aile hekimine gittikten sonra ebe ve/ya kadın doğum uzmanı ile randevunuz genellikle hamileliğinizin ikinci ayına veriliyor. O yüzden ilk iki ay “gerçekten hamile miyim acaba?” ya da “çocuk ne yapıyor içeride?” diye içiniz içinizi yiyebilir. Merak etmeyin, uzman randevusundan önce kan ve idrar testlerine gireceksiniz. Bu testler de yine sağlık ocağınızda yapılacak. O testlerde hamilelik durumunuz netleşiyor (bu arada benim kan testimi alıp idrar testimi yollamayı unutmuşlardı ilk seferinde (sağlık ocağı numuneyi alıp Madrid’deki ana laboratuvara yolluyor). Sonra ben peşine düştüm de tekrar test yapıldı :D İnternetteki sistem üzerinden test sonuçlarınızı kontrol etmeyi unutmayın derim).

Hamileliğinizin beşinci ayından itibaren randevularınız sıklaşacak. Ondan önce ayda bir gibi oluyor randevu. Bazen ebeyle, bazen de kadın doğum uzmanıyla…

Tüm hamilelik boyunca 2 en fazla 3 kez (eğer başka bir sorununuz yoksa) kapsamlı ultrasona gireceksiniz. İlki ikinci ayınızda, hamileliği kesinleştirmek ve bebeğin durumunu görüp çeşitli ölçümlerini yapmak için. İkincisi 18-20. Hafta gibi, yine bebeğin ölçümlerini yapmak için, bu ikinci ultrasonda büyük ihtimalle bebeğin cinsiyetini de öğrenebilirsiniz. Üçüncüsü ise, eğer gerekli görülürse 30 hatta 35’inci haftadan sonra yapılıyor; bebeğin tam olarak nasıl durduğu gibi kıstaslara bakıp doğumun nasıl gerçekleşeceği üzerine fikir yürütülüyor. Bütün kapsamlı ultrason randevularınız jinekologla olacak. Ultrason sonunda size bir rapor yazıp veriyorlar, eğer ne yazdığını anlamazsanız üzülmeyin, bir hafta sonrasında da kesin kadın doğum uzmanıyla görüşmeniz vardır, o sırada kadın doğum uzmanı size raporda yazanları açıklayacak. Bu arada ebe ve kadın doğum uzmanı da ultrasonla kontrol yapıyor, ama onlar bayağı hızlı bakıp geçiyorlar (bebeğin kalp atışlarını takip ediyorlar). Kontrol 1 dakika ya sürüyor ya sürmüyor, o yüzden pek bebeği göremiyorsunuz.

Yine bütün kapsamlı ultrason randevularınız doğumu yapacağınız hastanede gerçekleşecek. Sağlık ocaklarında kapsamlı ultrason makineleri genellikle bulunmuyor. Tabii ki bağlı olduğunuz yere göre belki değişiklik gösteriyordur. Bildiğim kadarıyla Madrid’de iki ana doğum hastanesi var. Biri La Paz, diğeri de La Luz. La Paz Madrid’in kuzeyinde, La Luz ise Madrid’in batısında kalıyor diyebiliriz. Hamileliğiniz onaylandıktan sonra doğumu hangi hastanede yapacağınız da belli oluyor. Genellikle oturduğunuz yere göre bağlanıyorsunuz diye düşünüyordum; ancak benim oturduğum mahallede karşılaştığım diğer hamilelerin hepsi doğumlarını La Luz’da yapacakken, ben La Paz’a bağlandım. Açıkçası daha da iyi oldu çünkü La Paz oturduğum yere çok daha yakın :) Finlandiya’dakinin aksine, doğum sancılarınız başladığında (ya da suyunuz geldiğinde, herhangi bir şekilde doğum başlıyor gibi gözüktüğünde) doğrudan bağlı bulunduğunuz hastanenin “doğum acil”ine gidiyorsunuz. Finlandiya’da ise gitmeden önce hastaneyi aramak gerekiyordu. Sizi telefonla yönlendiriyorlardı.

Ultrason randevularınız dışında hamilelik boyunca çeşitli kan/idrar testlerine gideceksiniz. En başta bu testler dediğim gibi sağlık ocağınızda yapılırken, sonrasında ana laboratuvara gitmeniz istenecek. Benim gittiğim ana laboratuvar La Paz’daydı. Doğum yapacağınız yere göre mi, yoksa oturduğunuz bölgeye göre mi yönlendiriliyorsunuz bilemiyorum. Glikoz (şeker yüklemesi) testi için de yine La Paz’a gideceksiniz.

Ben hamileliğimin 34’üncü haftasındayken pandemi yüzünden İspanya’da OHAL ilan edildi. Rutin kontrol de olsa gerekli olmayan tüm hamilelik kontrollerim iptal edildi ve bulunduğum bölgedeki sağlık ocağındaki kadın doğum uzmanları çalışmayı kesti (ya da başka bölgelere aktardılar bilemiyorum o kadarını); ancak benim karnım biraz fazla büyük olduğu için doktor kontrollerinden geçmem gerekiyordu. 10-15km ötedeki bir başka mahalledeki kadın doğum uzmanlarına yönlendirildim. Ardından 36’ıncı haftada La Paz’da üçüncü büyük ultrasonuma girdim ve hem sağlık şartlarım (büyük gebelik ve ilk doğumun sezaryen olması) sonucunda planlı hamileliğe karar verdik. Aklımda hiçbir şekilde planlı doğum yokken, hatta planlı sezaryene oldukça karşı olmama rağmen bir anda kendimi “planlı doğum olur umarım,” diye düşünürken buldum; çünkü pandemi yüzünden ne annem Türkiye’den, ne de kayınvalidemler İtalya’dan yardıma gelebileceklerdi. İki buçuk yaşındaki kızım da okulu kapatıldığı için evde mahsur kalmıştı. Eğer planlı doğum olursa belki onu birine bırakabilecektik; nitekim burada kimseyi tanımazken, gittiği kreşteki öğretmenleri üzerinden bir başka veli benimle iletişime geçti ve biz doğuma giderken kızımı misafir edebileceklerini söyledi. Planlı da plansız da olsa her saat arayabileceğimizi söylediler. İşte o zaman üzerimden büyük bir yük kalkmıştı. İnsanın tanıdıklarından, sevdiklerinden uzak olmasının ne kadar zor olduğunu pandemi süreci bana iyice hatırlattı. Neyse ki İspanya’daki insanlar pek yardımseverler de böylesi güzel kişilere denk gelebildik. Eğer kızımı bırakacak yer bulamasaydık benim doğuma tek başıma gitmem gerekecekti. Hastaneye rahat ulaşabilmek için araba kiralamıştık; ama tabii benim o arabayı 9 aylık halimde kullanmam mümkün olmayacağından işler hepten zor olacaktı :)

 

Planlı Sezaryen

Planlı sezaryene karar verdikten sonra günü seçmek için tekrar La Paz’a gidip kontrol olmam gerekti. Beni NST cihazına bağlayıp bebeğin hareketlerini takip ettiler. Böylece bebeğin çıkmaya yakın olup olmadığını öğrendik. Bu bahsettiğim testlere girdiğimde sanırım 37 haftalık hamileydim. Sonuç olarak 39+3’e doğum için gün verdiler. Doğumdan bir hafta önce tekrar La Paz’a gidip çeşitli kan testleri yaptırdım ameliyata gireceğim için (kanın pıhtılaşmasıdır vs. vs.). Ardından da kan değerlerimin sonuçları çıkınca doğumuma girecek anestezi uzmanı telefonla beni aradı. İlginç bir tesadüf sonucu, ben eşimle bir an için Fransızca konuşunca anestezi uzmanı da Fransızca konuşmaya başladı ve anadilinin Fransızca olduğunu öğrendim. Bunu öğrenmek de beni fazlasıyla rahatlattı; çünkü ameliyat sırasında bana bir şey sorulur da anlamazsam ya da kendimi anlatamazsam diye çekiniyordum. Bu da küçük bir anı olarak burada dursun :)

Neyse efenim, doğum gününü ve sonrasını bir sonraki yazımda anlatacağım. Aşağıya hamilelik ve spor ile annelik/babalık izinleri ve bebek paketleri hakkında bir iki not düşerek bu makaleyi sonlandırıyorum.

 

Hamilelik ve Spor

İlk hamileliğimde yürümek dışında özel bir spor ya da pilates gibi bir etkinliğe katılmamıştım; ancak bu kez, biraz da sırtımda ağrı olduğu ve ilk hamileliğimde karın kaslarımdan sorun yaşadığım için pilatese gitmeye karar verdim. Hamile pilatesine genellikle 15. haftadan sonra yazılabiliyorsunuz. Ben haftada bir kez, yaklaşık 34’üncü haftaya kadar pilatese gittim. Ne yazık ki sonrasında pandemi başlayınca pilatesi bıraktım; zaten spor salonları da kapandı. Ben aynı zamanda fizyoterapi yapılan bir yerde pilatese başlamıştım, size de böylesini tavsiye ederim. Daha özenli olduğunu düşünüyorum. Biz üç kişilik ders yapıyorduk, fiyatları da gayet uygundu (ders başına 15€ gibi).

 

Annelik/Babalık İzinleri hakkında

Annelik/babalık izninden yararlanmak istiyorsanız en az 6 aydır – 1 yıldır Madrid’de çalışıyor olmanız gerekiyor. Ben çalışmıyordum o yüzden annelik izni/parası hakkından yararlanamadım; ancak eşim üç aylık ücretli babalık izni aldı.

 

Bebek paketleri

Madrid’de ne yazık ki Finlandiya’daki annelik paketi gibi kapsamlı bir hediye paketi bulunmuyor; ama doğuma birkaç hafta kala ve doğum sonrası kontrol için gittiğim ebe randevularında bana iki küçük paket hediye edildi. Bu paketlerden eşantiyon biberon, emzik; birkaç adet bebek bezi ve giysi, çamaşır deterjanı, bebek bezi, bebek albümü vs. gibi alanlar için hediye kuponları çıktı. Küçük olsa da sempatik buldum, özellikle bebek bezi için hediye kuponları yararlı oldu. Paketlerin fotoğrafını çektim sanıyordum ama çekmemişim. Nuk ve Avent ürünü emzik ve biberonlar çıktı hediye kutularından. Biberonları da hâlâ kullanıyoruz :)


Şimdiden kolay ve güzel bir doğum diliyorum. Sağlıkla kucağınıza alın yavrunuzu :)

 

0 yorum:

Yorum Gönder