24 Mart 2019 Pazar


ispanya, NIE, bürokrasi, yurtdışında hayat, taşınma
Photo by Christian Schnettelker / Flickr
Geçen haftaki yazımda sizlere Madrid’e ne şartlar altında taşındığımızı, ne gibi zorluklarla karşılaştığımızı, nasıl ev kiraladığımızı anlatmaya çalışmıştım. Şimdi de İspanya ile ilgili en önemli konulardan biri olan NIE başvurusu hakkında bilgi vermeye çalışacağım.

Öncelikle yazımın başına bir NOT eklemek istiyorum. Bu yazı, halihazırda Avrupa içinde oturup Madrid’e taşınacak AB aile üyesi (fakat henüz AB vatandaşlığı almamış) Türkiye vatandaşları için yararlı olacaktır. Doğrudan Türkiye’den Madrid’e geliyorsanız belgeler ve başvuru koşulları değişecektir. Ayrıca AB aile üyesi statüsünde değilseniz de farklı koşullar oluşacaktır. Buna ek olarak İspanya’nın başka bir şehrine taşınıyorsanız istenen belgeler ve başvurulacak yerler farklılık gösterebilir. Özellikle Barselona kısımı kısmen özerk yönetildiği için sistem de değişiklik göstermektedir.

İşe, NIE’nin tanımını yaparak başlayalım. NIE’nin açılımı « Número de identificación de extranjeros », « Yabancılar için kimlik numarası » demek. İspanya’da alacağınız NIE ile birlikte ev kiralamaktan, aylık toplu taşıma kartı çıkartmaya, sağlık sistemine kaydolmaktan, postayla gelen kolinizi almaya, hatta evinize gelen İKEA siparişini teslim almaya kadar pek çok işinizi halledeceksiniz. Aslında her işinizi halledeceksiniz. NIE olmadan hemen hiçbir şey yapmanız mümkün değil.

AB vatandaşlığınız yoksa, oturum izni için başvururken doğrudan NIE için de başvurmuş olacaksınız. AB vatandaşlığınız varsa işler daha kolay, çünkü sadece NIE için başvurup, randevu aldıktan sonra gerekli belgeleri götürdüğünüz gün anında basıp size NIE’nizi verecekler (eşim için öyle oldu en azından).

Başvurudan önce belgeler konusunda bir takım araştırmalar yaparken okuduğum çoğu blogta, Madrid’e taşınmadan önce, İspanyol konsolosluğu/Büyükelçiliği üzerinden NIE başvurusu yapabileceğimiz yazıyordu. Ancak bu durum ülkeden ülkeye göre değişiklik gösteriyor. Örneğin biz Finlandiya’dan geliyorduk ve oradaki büyükelçilik böyle bir şeyin mümkün olmadığını, çünkü İspanya’da uzun süreli ikamet edeceğimizi söyledi. Ancak doğrudan Türkiye’den geliyorsanız büyük ihtimalle bu NIE başvurusunu büyükelçilik üzerinden yapacaksınız, çünkü size başvuru yapmadan ülkeye giriş hakkı vermeyecekler.

NIE başvurusunu önceden yapabilseydik gerçekten iyi olacaktı. Çünkü sadece başvuruyu yapabilmek benim 1,5 ayımı aldı (bu arada ülkeye giriş yaptıktan sonra 3 ay içerisinde NIE başvurusu yapmanız lazım).

Yeri gelmişken şu ayrıntıyı da belirteyim. NIE sistemine nasıl başvuracağımı öğrenebilmek için Türkiye’nin Madrid büyükelçiliğini aramıştım. Ne yazık ki telefonları paralı ve İspanya dışından aradığım için mi bilemiyorum, 15 dakika hatta bekledim ve telefonumdaki para bittiği için hat kesildi. Sanırım 25 euro gibi bir şey ödedim 15 dakika için, üstelik kimseyle de konuşamadım. Bu kadar pahalı olduğunu bilseydim aramazdım. Sonrasında zaten mail attım. Ancak bana verdikleri yanıt “buraya gelin, İspanya’ya taşınma kaydınızı yaparken sorularınıza da yanıt veririz” oldu. Açıkçası oldukça abes bir mail attıklarını düşünüyorum, çünkü oturum iznimi almadan büyükelçiliğe gitmemin bir faydası yok normalde, oturum iznini görmeden kayıt yapmıyorlar. Eee oturum izni için de NIE’ye ihtiyacım var... Bu arada İspanya’nın Türkiye büyükelçiliği ile yaptığım yazışma da oldukça kötü gitti. Kendilerine yine NIE hakkında Türkçe bir mail atmıştım. Genellikle Türkiye’deki konsolosluklara İngilizce yazıp Türkçe yanıt aldığımdan ve adreslerini Türkçe bir sayfadan bulduğumdan böyle yapmıştım. Ancak bana “Lütfen sorunuzu İngilizce, Fransızca ya da İspanyolca olarak sorar mısınız?” diye hızlı bir dönüş yaptılar. Ben de hemen akabinde İngilizce olarak sorularımı yineledim. Ancak bir daha maillerime dönen olmadı... Belki onlar da ne yapmak gerektiğini bilmiyorlardı (!) Çünkü götüreceğiniz belgelerden tutun, ne zamana kadar kabul edip edilmeyeceğiniz tamamıyla karşınızdaki görevliye bağlı. Bazıları kolaylık gösterirken, bazıları da inadına listede olmayan belgeleri sizden isteyebiliyorlar.

Başvuru için gereken belgeler ve başvurunuzu nasıl yapacağınızı anlatmadan önce şunu belirteyim, bir AB aile üyesi olarak NIE başvurusunda bulunabilmeniz için, öncelikle AB vatandaşı olan eşinizin NIE sahibi olması gerekiyor. Örneğin ben, elimde tüm belgeler bulunmasına rağmen ilk randevuma gittiğimde reddedildim, çünkü eşimin NIE randevusu bir gün sonraydı. Onun NIE’si olmadan hiçbir şey yapamayacaklarını söyleyip sabahın köründe gittiğimiz bürodan postalandık. Üstelik belgelerimizi kontrol bile etmediler.

Bu noktada bir parantez açayım… NIE başvurunuzu eşiniz üzerinden yaptığınız için başvuru sürecinde onun NIE’sine ve kendisine ihtiyacınız olacak. Bir başka deyişle eşiniz, veliniz olacak. Eğer küçük bir çocuğunuz varsa ve bırakabilecek hiç kimseniz yoksa, siz de bizim gibi bebekle oradan oraya sürüneceksiniz. Madrid büyük bir şehir, biz şehrin kuzey kesiminde oturuyoruz ve randevu için yer bulabildiğim tek büro şehrin güneyinde, bize 1,5 saat uzaklıktaydı.

Başvuru süresince karşılaşacağınız en büyük zorluk « randevu alabilmek » olacak. (Randevu sistemine şu bağlantıdan ulaşabilirsiniz. “Cita Previa” İspanyolca randevu demek) Evet… Randevu sistemine girdiğinizde büyük ihtimalle « şu anda sistemde boş randevu günü yoktur » gibi bir cümleyle karşılaşacaksınız. O yüzden boş randevu bulduğunuz an üzerine atlamanız gerekiyor. Zaten o yüzden benim randevum eşimin randevusundan önce oldu. Normal şartlarda ne olur ne olmaz diye önce onun NIE almasını bekleyecektik. Ancak baktık ki sistemde randevu günü yok ! 15 – 20 gün denedikten sonra bir anda eşiminkinden bir gün öncesine randevu alabileceğimizi görünce atladık tabii ki. Ancak yukarıda da belirttiğim üzere ne yazık ki herhangi bir işlem yapamadık, bir de üstüne kucağımızda bebekle 1,5 saat git – 1,5 saat dön yaptığımızla kaldık, çünkü elimizdeki belgeleri bile kontrol etmediler. Israrla belgeleri kontrol ettirmek istememizin sebebiyse elbette başka bir sorunla, eksik bir belgeyle karşılaşmak istemeyişimizdendi. Çünkü belgelerinizden herhangi biri eksik olursa işlemlere tekrar başlamanız gerekecekti.
 
ispanya, NIE, bürokrasi, yurtdışında hayat, taşınma
Randevu sisteminde seçeceğiniz kısım (AB aile üyeleri için geçerlidir)
Ertesi gün eşimin randevusu için başka bir büroya gittik. Anlayacağınız, AB vatandaşları ve AB vatandaşı olmayanlar farklı bürolara gidiyorlar. Onun da ödeyeceği harçla ilgili bir sorun çıktı. Aslında doğru rakamı ödemiştik, ancak yanlış seçeneği seçmiştik. O, « NIE başvurusu harcı » seçeneğini seçmişti, ama aslında AB vatandaşları başka bir seçeneği işaretlemeliymiş vs vs... Gidip bize tekrar harç ödettiler, harç ücreti aynı tutar olmasına rağmen. Ama bu şubede « biraz daha » anlayışlı oldukları için randevu saatimiz geçse de gidip harcı ödeyip geri dönebildik.

Bu arada bir sonraki gün de bebeğimizin sisteme kayıt olması gerekiyordu (yani her aile üyesi için ayrı randevu almanız gerekiyor). Üçümüz arka arkaya üç güne randevu alabilmiştik. Ancak şansımızı deneyip, eşimle aynı gün kızımızı da kaydettirmek istedik. Sonuç olarak daha bebek, imza atmayı geçtim konuşmuyor bile. Belgelerinin hepsi yanımızdaydı ve AB vatandaşlarının NIE kaydı 5 dakikadan fazla sürmüyordu. Ancak kızımızın kayıt olup olamayacağını sorduğumuzda karşımızdaki adamın bizi bir dövmediği kaldı. Bu arada tüm bu angaryadan sıkılan bebeğimiz de hüngür hüngür ağlamaya başladı. Çok trajikti gerçekten.

Mecburen ertesi gün tekrar aynı büroya döndük kızımızın kaydı için. Onun kaydını alan memur biraz daha merhametliydi. Bir gün önce kendisine düşmediğimize yandık. Bir an için beni de AB vatandaşı sandı ve kaydımı yapacaktı, ancak ne yazık ki benim kaydımın onların bürosundan yapılamadığını söyleyerek belgelerimi geri verdi.

Kızımın randevusuna gittiğimizde ekimin 17’siydi. Sonrasında her gün, hemen her saat kendim için randevu almayı denedim. Pek çok yerde pazarı pazartesiye bağlayan gece sistemin güncellendiği, randevu saati açıldığı yazıyordu. Bazıları ise sabah büro açıldığında sistemi kontrol etmem gerektiğini söylüyordu. Kimisi de randevusuz gidip, randevusuna gelmeyen birinin yerine geçebileceğimi belirtiyordu. Bu sırada eşimin çalıştığı üniversiteden de yardım istedik, ancak herhangi bir yardımda bulunmadılar. Belki de bulunamadılar, bilmiyorum.

Sonuç olarak randevusuz gidip şansımızı denemeye karar verdik. Bir yakınımızın bizi ziyaret etmesiyle kızımızı bırakacak birini bulmuş olduk ve hemen, erkenden büroya gittik. Ancak kapıdaki görevli bizi içeri bile almadı. Sadece “saat 12.00 civarı sistemi kontrol edin, o zaman güncelliyorlar,” dedi. Kısacası boşu boşuna randevusuz gitmeyin, geçen yıllarda bu hamle işliyormuş, ancak 2018 ve sonrasında artık randevusuz hiçbir şekilde kabul etmemeye başlamışlar. Gerçekten de eve gidip de 12-1 arası 10-15 kez sisteme giriş yapınca boş bir randevu çıktı karşıma ve hemen 19 Kasım için yerimi ayırttım.

Bu arada bu randevu ve belge işlerini sizin yerinize yapabilecek kurumlar varmış. Sanırım sorun da buradan kaynaklanıyor. Ben bu kurumların tüm boş randevuları alıp, sonra da parayla sattığını düşünüyorum. Nitekim randevu günüm gelip de büroya gittiğimizde pek çok kişinin yanında avukat kılıklı insanlar olduğunu gördük. Bana abes geldi. Çünkü benim böyle bir ek yardıma, hele de parayla böyle bir ek yardım almaya ihtiyacım yoktu. Ancak insanları bu kurumlara yönlendirdikleri ve –bence- biraz sömürdükleri kesin.

Gelelim randevu gününe... Yine maaile Madrid’in güneyindeki Leganes’teki büronun yolunu tuttuk. Sistemde başka bürolar da var, bazen açılıp kapanmıştı ben randevu almaya çalışırken, ancak ben sadece Leganes’tekine gittim (yukarıda da okuduğunuz üzere 3 kez).

İçeriye girebilmek için randevu numaranıza ve pasaportunuza ihtiyacınız var. Sonrasında aşağıda belirttiğim belgelerin asıllarını ve birer fotokopilerini de yanınızda getirmeniz gerekiyor. Elbette belgelerin hepsinin İspanyolca olması veya belgenin aslı başka bir dildeyse İspanyolca noter onaylı çevirisinin de yanlarına eklenmesi gerekiyor:

  •  O gün randevunuz olduğunu belirten belgenin çıktısı
  •  Pasaportunuz
  • Eşiniz ve onun NIE belgesinin aslı ile eşinizin pasaportu
  •  Evlilik belgeniz, ya da ilişkinizi kanıtlayan başka bir belge (biz İtalya’dan aldığımız apostilli, çok dilli evlilik belgemizi gösterdik)
  •  EX-19 numaralı form (şu bağlantıdan ulaşabilirsiniz).
  • İkametgah belgeniz “empadronamiento” (bu belge hemen hemen hiçbir yerde yazmıyor, biz başvuru yapan bir tanıdık vasıtasıyla öğrendik ve gerçekten de ihtiyacınız olacak, ikametgah belgenizi Madrid’de oturduğunuz/bağlı bulunduğunuz bölgenin belediyesinden ücretsiz olarak çıkartabilirsiniz. Hem kendiniz, hem de eşiniz için almayı unutmayın).

Biz, bu yazdığım belgelere ek olarak ne olur ne olmaz diye:

  • Yeni çekilmiş vesikalık fotoğraf (ben bir fotoğraf stüdyosuna gidip NIE için fotoğraf çektirmek istediğimi söyledim. 5euro’ya 6 adet vesikalık aldım).
  •  Eşimin iş kontratı ve maaş bordrosu
  • Kira sözleşmesi
  •  Kızımızın ikametgah belgesi ve doğum belgesi
  • Harç bedelini ödediğinizi gösteren makbuz

Gibi belgeleri de yanımızda götürdük. Aslında vesikalık fotoğraf ve elbette harç makbuzu da size gerekecek, ilk etapta benden bu belgeleri almadılar. Bir sonraki randevuda polise vereceğimi söylediler. Ancak o an da şöyle bir kontrol edip not aldılar mı bilemiyorum, o yüzden bence yanınızda götürmenizde yarar var.

Tüm belgeleri teslim ettikten sonra bana EX-19 formunun imzalı fotokopisini ve belgeleri teslim ettiğimi gösteren başka bir kağıdı daha verip gönderdiler. İşlemlerim yaklaşık 15 dakika sürmüş oldu. Bu arada tebrikler, henüz onaylanmamış olsa da artık bir NIE numaranız var, size verilen kağıt üzerinden numaranızı görebilirsiniz. Postahane gibi yerlerde bu numarayı kullanarak işlem yapabilirsiniz.

Leganes’teki büro yabancılar bürosuydu. Bu bürodaki işlerinizi hallettikten sonra beklemeye geçeceksiniz. Size verilen belgede bir internet adresi yazıyor olması lazım. Bu adres üzerinden başvurunuzun durumunu kontrol edebileceksiniz. Bilgilerinizin sisteme işlenmesi 24 saati buluyor, o yüzden hemen eve gidip kontrol ederseniz bir şey göremeyebilirsiniz. Sonrasında ara ara sistemdeki kaydınız yok olacak. En azından bende öyle oldu. Sanırım sistemi güncellerlerken bir şeyler yapıyorlar. Bazen kaydımı NIE numaramla arattığımda çıktı, bazen başvuru numaramla aratınca çıktı vs. her şeyi denemek gerekiyor :)

Sonuçta ne zaman ki sistemdeki başvuru durumunuz EN TREMITE’den RESUELTO-FAVORABLE geçecek, o zaman sıra polisten randevu almanızda demektir. Benim durumumda başvurumun kabul edilmesi 3 ayı buldu (şubat başı gibi). Araya Noel tatili girmişti, ancak bence girmeseydi de daha hızlı olmazdı...

Randevu alacağınız sistem hep aynı sistem. Sadece başka bir seçenek seçeceksiniz. Seçeceğiniz randevu tipi size Leganes’ten verilen belgede zaten yazıyor. Benim aşağıya eklediğimden farklı bir seçenek belirtilmişse ona göre hareket edin.

ispanya, NIE, bürokrasi, yurtdışında hayat, taşınma

Normalde sistemde karşınıza pek çok polis bürosu çıkacak. Size yakın birini seçebilirsiniz. Elbette dolduğu için size yakın olsa bile randevu sisteminde göremediğiniz başka bürolar da olabilir. Ben sisteme ilk girdiğimde bana 1 ay sonrasına randevu çıkartı. 5 dakikaya kalmadan başka bir büronun saatlerini kontrol edip seçtiğim ilk büroya geri döndüğümde sistem bana 1,5 ay sonrasına randevu çıkarttı. Sonra ben sayfayı yine yenilemeye karar verdim ve hop, birden bire 3 hafta sonrasına randevu çıktı (28 Şubat’a). Şansımı daha fazla zorlamak istemediğim için hemen randevuyu kaptım.

Randevunuzu seçerken götürmeniz gereken belgeler listelenecek, ben buradan da paylaşmış olayım, ama sizin için farklı/ek belgeler isteniyorsa elbette onları da eklemeyi unutmayın. Belki kişiden kişiye göre değişiyordur. Elbette belgelerin asıllarını ve fotokopilerini yanınızda getirmeniz gerekiyor.
  • EX-17 numaralı form
  • Pasaportunuz ve pasaportunuzdaki vizelerle giriş çıkış damgalarının bulunduğu sayfaların fotokopisi (ben tüm pasaportun fotokopisini götürdüm ama sadece kişisel bilgilerimin yazdığı sayfanın fotokopisini alıp kalanını geri verdiler, ancak istenen belgeler de bu fotokopi kısmı yazıyor, o yüzden bence ne olur ne olmaz fotokopilerini çekin)
  •  1 adet yeni çekilmiş vesikalık fotoğraf (ben bir fotoğraf stüdyosuna gidip NIE için fotoğraf çektirmek istediğimi söyledim. 5euro’ya 6 adet vesikalık aldım)
  •  Yabancılar şubesine teslim ettiğiniz belgelerin ardından size verilen iki belge
  •  Başvuru sonucunuzu kontrol ettiğiniz internet sayfasının (şu RESUELTO-FAVORABLE yazan sayfa) çıktısı
  • İkametgah belgeniz/empadronamiento (son üç ayda alınmış) . Ben ne olur ne olmaz diye eşiminkini de götürdüm, onu da aldılar.
  • Varsa eski ispanyol oturum kartınız (ilk kez başvuru yaptığım içinde ben bu noktayı atladım)
  • 790 Codigo 012 numaralı harcı ödediğinizi gösteren makbuz ve çıktı (ben bu harcı yabancılar bürosuna gitmeden ödemiştim, yukarıda da belirtmiştim, ancak ödemenin üzerinden 3 ay geçtiği için, su koymalarından korkarak bir kere daha ödeme yaptık ve yeni çıktı ile makbuzu teslim ettik).
Benim seçtiğim polis şubesinin adresi şöyleydi: Avenida de los Poblados S/N Madrid
28044. Anlayacağınız üzere adreste kapı numarası belirtilmemiş. Bu Poblados Caddesi de oldukça uzun bir cadde. Ben size kolaylık yapayım, gideceğiniz şube (Comisaria policia nacional de Latina), Aluche metro/tren istasyonuna yakın olan şube. Google haritadan bakarsanız istasyonun hemen doğusunda göreceksiniz. Yanında hapishane ve yakınında bir mezarlık var.

Randevu gününüz geldiğinde, yanınızdaki belgelerle birlikte şubeye gidecek ve sıraya gireceksiniz (her işte olduğu gibi randevu saatinizde orada olmanız pek işe yaramıyor, bekliyorsunuz, tabii ki geç gitmeye kalkmayın). Sıra size gelince belgelerinizi teslim edip parmak izinizi vereceksiniz. Sonrasında da size kartınızı alabilmeniz için bir belge verilecek. Bu belgede yazdığına göre 45 gün içinde gelip kartınızı almanız gerekiyor, ancak DİKKAT, aynı zamanda 1 ay sonra gelip kartınızı almanızı istiyorlar. Kısacası 1 ay daha kartınızı almak için beklemeniz gerekecek. Ancak işin güzel yanı bu sefer randevu almanıza gerek olmaması! Ben henüz kartı alma aşamasına gelemedim. 10 gün kadar daha beklemem gerekiyor. Umarım başka bir sorunla karşılaşmam da sonunda kartıma kavuşurum. Eğer tahmin ettiğim sürede kartımı alabilirsem Madrid’e taşınmamı takiben 6’ncı ayın sonunda hedefime ulaşmış olacağım. Darısı başınıza.

Son olarak sizlerle İspanyol bürokrasisini gayet güzel anlatan bir video paylaşmak istiyorum ve kolaylıklar diliyorum,



0 yorum:

Yorum Gönder