18 Ağustos 2016 Perşembe



Geçtiğimiz kış Helsinki’nin semalarına bakarken, benim için oldukça sıra dışı bir olayla karşılaşmıştım. Bana en başta dikey bir gökkuşağı gibi gelen bu görüntünün sonradan “parheli” (yalancı güneş) diye adlandırılan bir doğa olayı olduğunu öğrendim.

Bazı siteler uygun koşullar oluştuktan sonra Parheli’yi yılın herhangi bir zamanında, dünyanın herhangi bir noktasında görebileceğinizi söylüyor (ama bu her zaman göreceğiniz anlamına gelmiyor bence, oldukça da nadir sayılabilecek bir olay aslında, bu cümle biraz “uygun koşullar sağlandıktan sonra dünyanın her yerinde kar yağabilir”e benziyor ;) ); ancak daha çok kuzey ülkelerinde ve kış aylarında görülebileceğini belirten kaynakların sayısı daha fazla. Sanıyorum bunun temelli sebebi uygun koşulların kuzey ülkelerinde ve kış aylarında daha kolay oluşabilmesi.
 Parheli güneşin her iki yanında da kendisine 22 derece uzakta ve kendisiyle aynı hizada bulunan parlak noktalar oluşması durumu. Aslında sadece güneşin değil, ayın çevresinde de oluşabiliyormuş bu parheli.

(Kaynak Flickr: Margaret Rose Hiller)
(Kaynak Flickr: johanleijon)
Bu parlak noktalar aslında havada asılı buz kristallerinden yansıyan ışıkla oluşuyor. Sanıyorum özellikle sirrus bulutları varken oluşuyormuş, çünkü özellikle sirrus bulutları buz kristalleri oluşturmaya meyilli bulutlarmış.

Sanıyorum biraz da şansınız yaver giderse bu parlak noktaları tıpkı dikey bir gökkuşağı gibi görebiliyorsunuz.

Bu doğa olayını hâle ile karıştırmamak gerekiyor. İkisi birbirinden farklı oluyor.


Bu arada benim çektiğim fotoğrafta tek bir gökkuşağı olduğunu fark etmişsinizdir. Bu olayla karşılaştığım sırada tam olarak ne olduğunu bilmediğimden ikinci gökkuşağını aramamıştım (yukarılarda yazdığım üzere güneşin iki yanında da oluşuyor bu noktalar), ancak bir daha karşılaşırsam mutlaka diğer tarafa da bakmayı akıl edeceğim :)

Aslında fotoğraflara şimdi tekrar bakmışım da, neredeyse yakalamışım, işte biraz daha sağa bakmak da aklıma gelseymiş iyi olacakmış :) Kısmetse bir dahakine artık.

0 yorum:

Yorum Gönder